Wat te doen als je een probleem hebt met het genereren van verkoopleads in vastgoed?

Een vaak voorkomend probleem bij vastgoedmakelaars is het tekort aan instroom van verkoopleads. Uiteraard heb je als makelaar je eigen netwerk waar je altijd op kan steunen, maar succesvolle makelaars hebben meestal een eigen bewezen marketingsysteem die dag en nacht voor hen werkt en hen de meest interessante verkoopleads aanlevert. Wanneer je netwerk tijdelijks niets oplevert en er weinig tot geen instroom is van verkoopleads speelt er misschien wel een diepliggend probleem. Geen verkoopleads = niet genoeg panden in portefeuille. Niet genoeg panden in portefeuille = niet genoeg verkoop = dalende omzetcijfers. Als je voor een lange tijd geen stijgende verkoopleads hebt kan dit een probleem vormen. Dan heb je een probleem met het genereren van verkoopleads in vastgoed. Wat moet je dan doen? Hieronder 3 tips:

1) Tracken van de bron van je leads

Meten is weten. Weet en meet jij wat de bron is de van binnenkomende verkoopleads? Zelfs als je slechts enkele leads binnenkrijgt is het belangrijk om deze leads te tracken. Door de bronnen in kaart te brengen zoals je hier ziet in een simpele taartdiagram kan je oplossing voorzien die gedreven is op data.

Het klantenproces is heel ingewikkeld. Je klant kan bijvoorbeeld 2 jaar geleden een Facebook advertentie hebben gezien van jou, 1 jaar geleden opgebeld geweest zijn door een makelaar om uiteindelijk via een Google advertentie effectief een aanvraag tot verkoop in te dienen. Hoe beter je dit proces in kaart kan brengen hoe beter je je klantenproces kan afstemmen. Stel dat je na het tracken van 200 leads en de bijbehorende bron al een patroon ziet waar Google Ads de goedkoopste en de meest kwalitatieve leads opleveren. Dan is het logisch om daar ook meer aandacht aan te spenderen dan bijvoorbeeld je andere kanalen.

2) Tracking van aantal panden in portefeuille

Ook belangrijk is om het aantal panden in je portefeuille te tracken. Je kan het tracken van het aantal panden in je portefeuille vergelijken met het tracken van cashflow van je bedrijf. Je wilt absoluut weten wat het aantal beschikbare panden zijn door de binnenkomende en uitgaande panden in kaart te brengen. Zie je na verloop van tijd een stijgende lijn? Dat is meestal een teken dat je op gezond niveau zit qua genereren van verkoopleads. Zie je een dalende lijn? Dan moet je misschien meer focussen op het genereren van verkoopleads.


Tip: houd elke maand bij hoeveel (te koop) panden er aangeboden worden op je website. Maak conclusies op op basis van je bedrijfsdoelstellingen en of je voor de voorbije periode een stijgende of dalende lijn ziet.

Door elke maand het aantal panden bij te houden die effectief op je website staan kan je na enkele maanden een trendlijn zien of je beschikbaar pandenaanbod in stijgende of dalende lijn zit

3) Schakel om naar een inbound marketing strategie

Probeer om potentiële klanten aan te trekken die effectief ook op zoek zijn om hun pand te verkopen. Je moet als het ware een magneet creëren naar je bedrijf om zo de juiste mensen aan te trekken. Voorbeeld: door flyers at random in de bus te steken doe je eerder aan OUTBOUND marketing. Je gaat je bericht versturen naar mensen met de hoop dat ze ooit contact met je zullen opnemen. Dit kan zeker werken maar als je merkt dat deze techniek niet genoeg verkoopleads oplevert is het misschien een idee om om te schakelen naar een inbound marketing strategie. Lees er hier meer over.